Jak prawidłowo dbać o siebie w ciąży? Czego unikać, a na co zwrócić szczególną uwagę?

24.4.16



Będąc w ciąży bardzo często słyszałam od najbliższych takie zdanie: “Teraz musi o siebie mocno dbać”. Wiele razy zastanawiałam się co tak naprawdę mieli na myśli. Chcieli aby leżała w domu i odpoczywała czy może zwracała większą uwagę na to co jem i jadła “za dwoje”. Nie wiem i chyba już się nie dowiem. Ja starałam się normalnie funkcjonować, nie stosować specjalnej diety, po prostu jeść to na co miałam w danej chwili ochotę. Nie miałam typowych zachcianek ciążowych, więc dzięki temu mój mąż nie musiał w środku nocy szukać hamburgera czy kapusty kiszonej. Starałam się ograniczyć kawę, a raczej zamieniłam ją na kawę zbożową (o czym pisałam TUTAJ). Moim zdaniem jeśli będziemy jadły w ciąży i w trakcie karmienia wszystko, to później nie będzie problemu z wprowadzaniem pokarmu, bo dziecko poznaje smaku już w brzuszku. 

Na co zwrócić szczególną uwagę?

Staraj się unikać surowego mięsa, serów pleśniowych, surowych jajek (np. kogel-mogel), słodzonych napoi gazowanych czy dań typu fast - food. Jeśli raz na całą ciążę wypijesz coca - colę i zjesz zestaw z Mc-Donalda - myślę, że nic nie powinno się stać, ale w większych ilościach nie zapewnią one prawidłowego rozwoju płodu. A sprawią, że przytyjesz jeszcze więcej. Mnie i tak wystarczyły te kilogramy, które miałam, a nadprogramowych i niepotrzebnych raczej unikałam :) Pozostałe składniki mogą powodować np. zatrucia pokarmowe, uszkodzenie płodu czy różne niebezpieczne choroby zagrażające życiu dziecka. Oprócz tego staraj się dokładnie myć warzywa i owoce. 

Zabrania się!: 
  • picia alkoholu 
  • palenia papierosów 
Jedz w mniejszych ilościach: 
  • wątróbkę - zawiera za dużo witaminy A, której nadmiar może zaburzyć prawidłowy rozwój dziecka 
  • orzeszki ziemne 
  • produkty wędzone i grillowane - duża ilość soli i niebezpieczne związki znajdujące się w dymie 
Polecam przyrządzania w domowym zaciszu koktajli z owoców i warzyw. Częstego wychodzenia na świeże powietrze. W trakcie swojej ciąży, jak już było ciepło, lubiłam spędzać dnie na balkonie i czytać książki wśród kwiatów. Nie miałam już tyle energii do spacerowania co na początku. Jeśli możesz i nie ma żadnych przeciwwskazań - chodź na basen, ćwicz z piłką i spaceruj. Każda aktywność jest mile widziana - na pewno pomoże to przy naturalnym porodzie. Poświęć ten czas na odprężenie, zdobycie nowych umiejętności (np. szycie, szydełkowanie czy robienie na drutach etc.). Później już nie będziesz miała tyle czasu i swobody na spokojne poświęcenie się nowym pasjom. Ja się staram, ale jest ciężko z wolnym czasem.

You Might Also Like

8 komentarze

  1. Świetny tekst, o tych orzeszkach ziemnych nie miałam pojęcia... A lubię bardzo, czas się pożegnać na 8. miesięcy.

    OdpowiedzUsuń
  2. Sprawy ciążowe mam już za sobą:) Dbałam o siebie i o moje maleństwa.

    OdpowiedzUsuń
  3. U mnie dwie.ciaze juz.za mna. Jakos szczególnie nie.zwracałem uwagi.na.to.co jem. Odzywialam sie po prostu zdrowo. Serow plesniowych i surowego miesa i tak nie lubie wiec problem mialam z glowy. :) pozdrawiam K.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciąże mam już dawno za sobą także prawie zapomniałam jak to jest ;-). No a z tym odpoczynkiem i realizowaniem pasji przy drugiej już może nie być tak prosto ;-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Jak ja tęskniłam za serem pleśniowym ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Będąc w ciąży miałam ochotę wyłącznie na słodycze.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja będąc w ciąży miałam ochotę na to co zabronione :) warto jest prawidłowo się odżywiać.. Alkohol, palenie niby oczywiste że nie można a ciągle się słyszy...

    OdpowiedzUsuń
  8. Będąc w ciąży słyszałam też wiele mitów, o tym czego to nie wolno ��. Twoje wskazówki są racjonalne i właśnie takich trzeba się trzymać w błogosławionym stanie ��.

    OdpowiedzUsuń

Subscribe